Ansgarskolen 100 år! Dag 1

Endelig er dagen her som vi har lengtet etter. Siden Ansgarskolen er 100 år i år, arrangerer skolen jubileumshelg – og fredag var åpningsdagen! For å feire verdens sprekeste 100-åring inviterte skolen til festmiddag for kjente, kjære, gamle – og kanskje også nye Ansgar-venner.

Det hele startet med en presentasjon av Festskriftet som publiseres i forbindelse med jubileet. I denne boken kan man lese om skolens historie fra starten i 1913 og fram til i dag – om oppturer, og nedturer; om nye veier, og steg i tro. Men i tillegg til dette inneholder Festskriftet også en rekke artikler om alt ifra enhet i Det gamle testamentet og utvikling av Det nye testamentet; til kristen spiritualitet, menighetsutvikling og – siden vi tross alt er knyttet til Misjonsforbundet – misjon; Fra psykologi, religion og helse, til fellestrekkene mellom svart gospel og jødisk tempelsang, og dans i kristne sammenhenger. Festskriftet retter seg altså mot alle som skulle være interesserte – både i og utenfor akademia.

Annbjørg Lien og Bjørn Ole Rasch har gjestet skolen tidligere, og holdt konsert i kapellet. Fredag var de på plass igjen med blant annet «Myllargutens Bruremarsj» og «Kom heim» - og igjen satte de farger på tilværelsen i Kjell Nupens tegnede og utsmykkede kapell. For kapellet gjør inntrykk på mange som kommer inn der. Slik det også ble nevnt i flere taler under Festmiddagen fredag.

En rekke gjester var invitert til middag i skolens kantine, hvor hilsener og gaver til vår spreke hundreåring ble delt. Ansgarskolen har betydd, betyr, og vil bety mye for mange. Ikke bare studenter og ansatte ved skolen, men Ansgarskolen retter seg ut over sine egne grenser. Skolen betyr noe for lokalmiljøet på Hånes, og den betyr noe for Misjonsforbundet. Den betyr noe for Misjonsforbundet i Danmark, og den betyr noe for misjonen i verden. Den er med på å gi et alternativ til unge studenter med et høyt faglig nivå, i tillegg til å være på topp i Norge med tanke på forskingsutgivelser. Den er med på å gi elever en opplevelse av noe mer enn en skole, da den ivaretar hele mennesket – og den gir et bidrag til høyere utdanning i Norge. Dette er et utvalg av mange gode ord og bekreftelser som ble meddelt under gårdsdagens middag, ledet av selveste Kjell Ingolf Ropstad– KRF-politisker og stortingsrepresentant. Og det skulle da bare mangle når verdens sprekeste 100-åring fyller år.

Senere på kvelden ble dagen avrundet i Salem Misjonsmenighet hvor årets Ansgar Bibelskole-kull slapp sin nye CD. Stemningen under Ansgar Gospel Choirs release-konsert var til å ta og føle på – og forhåpentligvis har både koret, og undertegnede som var så heldig å få plass på første rad, fortsatt stemmen i behold til helgen videre.

Her kan du også se en video fra den første festdagen!

- Dina og Lovise