Spennende besøk av konvert sjiamuslim, på Ansgar Teoligske Høgskole

Studentene ved 1.året på KRLE og IFO har i dag hatt besøk av Daniel.

Daniel er flyktning i fra Irak, hvor han var oppvokst i et strengt sjiamuslimsk hjem. Faren sendte han etterhvert på en Koranskole for å lære mer om Koranen. Etter å ha lært om Koranen fant Daniel frem til det han personlig mener var flere feil ved Koranen og valgte etterhvert å skrive en bok i mot Islam og Koranen.

Dette medførte store problemer i hjemmet når faren som var Imam fant det ut, Daniel ble banket opp av faren med flere. De truet med å drepe Daniel der og da, men etter trygling fra Daniels mor ble han heller kastet ut av huset og av familien med livet i behold.

Daniel kom seg etterhvert til Norge og søkte asyl her på politisk og religiøst grunnlag. Etter en stund i Norge møtte han på både Jehovas Vitner og Mormonere, men først når han møtte på kristne som ledet han inn til et alphakurs og hjalp han med å få en Bibel på arabisk så følte Daniel at han hadde funnet den levende Gud og tok i mot Jesus som sin personlige frelser.

Når Daniels far fikk vite at han hadde konvertert til kristendom tok han kontakt selv og via flere familiemedlemer. De forsøkte å få Daniel til å forbli muslim og ikke konvertere til kristendom, de tilbudte han både tilgivelse og alt han kunne ønske seg mot å komme hjem til Irak som muslim. Når faren forstod at Daniel ikke ønsket avstå fra konvertering, gav faren beskjed om at han ville bli drept om han kom hjem til Irak.

Daniel lever nå i Norge som misjonær blant muslimer og reiser rundt både i Norge og andre land på asylmottak og evangeliserer til muslimer.

Hør Daniel fortelle hele historien sin selv her (link til Randesund Misjonskirke).

Dette var et interessant besøk for både KRLE og IFO studentene, en historie som er dagsaktuell både innen for studier og for hva vi ser i medier om dagen.

Tekst: Espen Johansen
/Kommunikasjonsmedarbeider Ansgarskolen

Ønsker du å studere teologi eller interkulturelle fag?
Les mer om Ansgar Teologiske Høgskole her