Disippelskap i Colombia - del1

Nå er det litt over to uker siden disippelskapsklassen kom tilbake til Norge etter 14 fantastiske dager i Colombia. Inntrykkene og opplevelsene begynner å synke inn, og vi ser tilbake på turen med stor takknemlighet.

Vi var en gjeng på 18 stk, som besto av 14 elever, vår kjære lærer Odd Inge og Jon Arne Hoppestad, som tidligere har vært misjonær i Colombia. I tillegg hadde vi med oss Elida, som gikk på disippelskapslinja her på Ansgar i fjor, og som i år jobber som ettåring i Colombia for misjonsforbundet, og Vanessa som er halvtåring. Utrolig bra gjeng å være på tur med!

colombia-gruppebilde

Vi besøkte tre forskjellige byer under oppholdet i Colombia; Barranquilla, Cartagena og Bogota.

Ikke mindre enn 40 t etter vi reiste fra Kristiansand, ankom vi første stopp: Barranquilla.
Da vi var i Barranquilla besøkte vi de fire menighetene og skolene som El Pacto (misjonforbundet) driver. Skolene er drevet av menighetene og de har mye fokus på Jesus i undervisningen. På forhånd hadde vi planlagt et barneopplegg som besto av en andakt, drama, dans, sang og lek. I tillegg til vårt opplegg hadde barna på de fleste skolene også planlagt noe som de skulle vise oss. Det var alt fra norske setninger til spanske sanger og danser. Det var virkelig en opplevelse å besøke skolene! Vi fikk se utrolig mye glede og omsorg. Barna strålte, lærerne strålte og det fikk oss til å stråle. Vi møtte mange ildsjeler som jobbet på skolene og brant for å gi elevene en god start på dagen og å lære dem om Jesus. Barna får virkelig sett og møtt Jesus gjennom de kjærlige og brennende ansatte. Det var veldig inspirerende og rørende å se!

I menighetene vi besøkte, var vi med på gudstjenester og ungdomsmøte. Vi deltok med drama og sang, og på gudstjenestene bidro Martine og Hanna Marie med taler, mens Nicole hadde tale på ungdomsmøtet. Vi ble godt tatt imot av noen utrolig koselige pastorer, frivillige og medlemmer i menighetene. Det var virkelig en opplevelse å få møte så mange mennesker som gir alt for at andre skal bli kjent med Jesus!

barranquilla-1 barranquilla-2

barranquilla-3 barranquilla-6

barranquilla-4 barranquilla-5

Etter 3 netter i Barranquilla, satte vi kursen mot Cartagena, en utrolig fin og varm by langs kysten. Der hadde vi to feriedager.

Første dagen gikk alle jentene ut sammen for å spise frokost før vi skilte lag. De fleste gikk på stranda sammen med guttene for så å være der store deler av dagen mens andre gikk rundt i byen for å finne ut av hva Cartagena hadde å by på. På kvelden gikk turen til «gamlebyen», en utrolig fin, koselig og romantisk gammel del av Cartagena. Der gikk vi i byens gater, fikk handlet litt og hørt flere gatemusikanter. En koselig slutt på en fin dag!

Dag nummer 2 var vi på øyhopping. Vi hadde en deilig dag på sjøen og på forskjellige øyer. Etter godt og vel 1 time på sjøen ankom vi den første øya, hvor vi skulle være noen timer. Noen av oss var på snorkling, noen på akvarium, mens andre ble med på begge deler. I tillegg til dette var det basseng på øya, solsenger, hengekøyer, kiosk og en nydelig badeplass. Etter noen timer der, satt vi oss i båten igjen og kjørte mot neste øy. Der var det en utrolig fin strand og nydelig blått og varmt vann. Båtturen inn mot fastland ble ganske våt, mildt sagt! Bølgene slo mot båten og alle ombord ble søkkvåte. Det var faktisk ganske morsomt! (for de fleste av oss i hvert fall) Etter to solfylte dager i Cartagena, fikk flere av oss virkelig kjenne på det at solkrem, det er en viktig ting!

cartagena-1 cartagena-3

cartagena-4 cartagena-6

cartagena-5 cartagena-7

cartagena-2 cartagena-8

Dette var halvparten av den helt fantastiske turen vår. Senere kommer det et blogginnlegg om oppholdet vårt i hovedstaden, Bogota. Der var vi med på mye spennende! Gled deg!

Tekst og foto: Nicole, Disippelskap