Morgensamling er pulsen på bibelskoeln

Morgensamling er en viktig del av dagen for elevene ved bibelskolen. Her får de en 20 minutters pust i bakken med sang, bønn, andakt og ikke minst ord for dagen. Det er både elever, ansatte og gjester som er ansvarlig for morgensamlingen.

anne-mayJeg tok en prat med Anne-May Abrahamsen som er studentpastor ved skolen om hva som er grunnlaget bak morgensamlingen.

• Den kristne tro har en sentral plass her på skolen. Morgensamlingen er skolens puls. Det er også et sted hvor vi kan reflekterer over hvem vi er.

Dessuten ønsker vi at morgensamlingen skal være en rasteplass for studentene i en ellers så hektisk hverdag, forteller Abrahamsen.

Forskjellig tema

• Tema for morgensamlingen er forskjellig fra dag til dag. Men musikk, bønn og ord for dagen er en viktig del av samlingen. Dessuten har vi nattverd hver 14. dag, forteller Abrahamsen

God tilbakemelding fra studentene

• Det er alltid god stemning på morgensamlingen. Det virker som om det betyr mye for studentene. Det kan man også se på antall studenter som møter opp. Flere har også gitt utrykk for at de synes morgensamlingen er viktig for nettopp deres tro. Og det betyr mye, sier Abrahamsen.

Tilslutt er jeg nysgjerrig på hva morgensamlingene gir studentpastoren

• Jeg blir glad og oppløftet. Det å se for eksempel studenter som til vanlig er sjenerte åpne seg opp på en morgensamling. Det gir meg så mye glede. Dessuten er det en påminnelse om at Gud er her – og at det er et godt sted å være.

Gerdas kafe Hver torsdag holdes Gerdas kafe i kantina på Ansgarskolen. Her handler det om tro og tanker. Det er både ansatte, elever og gjester som deler sine tanker om nettopp tro. Et annet fast kjennetegn ved Gerdas kafe er smaksrike vafler! Gerdas kafe er oppkalt etter Gerda Karijord, som var Norges første kvinnelige pastor.

Lyst på et år på bibelskolen? Les mer her

Tekst og bilde: Merete Helle