Crew

Undervisningssemester

Høst og vår

Timer pr. uke

X timer (180 timer totalt)

Faget Crew (Lyd-, lys- og sceneproduksjon) tar sikte på å gi elevene kunnskap og ferdigheter i bruk av lys- og sceneteknikk samt lydteknikk og produksjon anvendt til bruk i underholdning, kulturliv og kirke- og menighetsliv.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• gjøre bruk av ulike miksebord og forsterkere, samt oppmikking av instrumenter
  • gjøre rede for og  bruke forskjellige typer mikrofoner, DI-bokser, miksebord, signalgang og kabler
  • gi grunnleggende instruksjon i mikrofonteknikk
  • gjennomføre opprigg, lydprøve, konsert og nedrigg som teknikker
  • håndtere lysbord, rigging av lamper, sikkerhet, bruk av lysfiltere, røykmaskiner, hazere m.m.
  • grunnleggende sikkerhetsrutiner mht. strøm og sikkerhet tilknyttet arbeid med lyd-, lys- og sceneproduksjon
  • Feite forestillinger. Norsk Rockforbunds lærebok for konsertarrangører. 7. utgave 2010.
  • Strøm, S.: «Bedre akustikk» for sang og musikk i forsamlingslokaler og ved utearrangement, 1992.
  • Schaathun, Sigurd: Hvordan kan de tro uten å høre? Lydteknikk for menighet (og andre). S2Audio 2011
  • Bjørset, Hans-Henrik: Lysteknikk. Lys og belysning Universitetsforlaget 1996
  • Tregenza, Peter & David Loe: The design of lighting. E. & F.N. Spon, London 1998
  • Stavrou, Michael Paul: Mixing with your mind: closely guarded secrets of sound balance engineering. Mosman, Australia: Flux Research, c2003. - 299 s.