Fra Finland til Ansgar
Skrevet av Ann-Christin Østerberg, informasjonsrådgiver

Matilda Wilhelmsson, 19 år, fra Jakobstad i Finland.
Elev på disippellinjen på Ansgar bibelskole.

“For meg passer Ansgar bibelskole helt perfekt! Ta med Gud på valget, for han vet hva den enkelte trenger og trives best med. Året på bibelskole er et år du utvikler deg så mye som person, så la Gud være med å lede deg!”  Matilda Wilhelmsson

Valgets kval

Det var sommer og allerede midten av juli måned. Matilda var stresset og usikker på hvor hun skulle søke og hvor hun skal være det neste året. Hun hadde bedt mye til Gud om hjelp til å finne veien, men hun følte ikke at hun fikk så mye ledelse.

Det eneste hun la merke til var at hun fikk en slags fred når det gjaldt Ansgar bibelskole. Og den kom tilbake igjen og igjen når hun sjekket ut mer om skolen. Nå er hun kjempeglad for valget!

Ville på bibelskole i utlandet

Hun visste at hun ville på bibelskole i over et år før hun bestemte seg for Ansgar. Først søkte hun på noen engelske bibelskoler mens hun samtidig snuste på en annen bibelskole i Norge, litt lenger oppe i nord. Det hun i alle fall var sikker på var at hun ville til utlandet, men tenkte først at Norge kanskje var litt for nær Finland. Likevel tok hun seg i å hele tiden komme tilbake til tanken på Norge.

Hun sjekket ut omtrent alle bibelskoler i hele landet, så Matilda har en god oversikt over Norges bibelskoletilbud. Hun sier selv at hun hadde et slags drømmebilde av hva et år på en bibelskole skulle innebære, men så etter hvert at ingen skoler har alt, og at hun måtte slippe drømmebildet og faktisk ta et konkret valg. Da valget var tatt, kjørte Matilda sine foreldre henne til Norge i bobilen sin. Den var praktisk å ha, både for at de nå kan komme på besøk, men også for å få med seg hele flyttelasset som skulle med fra Finland.

Hun har heller ikke vært nervøs etter at hun tok valget, noe som er uvanlig for henne. Det kjentes bare riktig ut.

Hun sier at hun aldri har hatt denne type fred over et så stort valg før.

Hvordan er det være elev på Ansgar bibelskole?

“Jeg elsker å være her! Mye bedre enn jeg hadde tenkt meg. Jeg tenkte først at det var litt likt folkehøyskole, med mest fokus på linjene og ikke så mye fokus på for eksempel bønn og lovsang.

Allerede første kvelden satt vi elever samlet, helt spontant, og ba og sang lovsanger sammen”, forteller Matilda entusiastisk. Oppholdet har allerede overgått alle hennes forventninger.

Et år med påfyll

Hun har hatt lederansvar i menighetssammenheng siden hun var 13 år. Det har hun trivdes godt med. Det hun er veldig takknemlig for nå, er at hun på bibelskolen kan være en som kan få motta, mens det er andre som har ansvaret for hva som skal skje.

De har praksis, noe hun gleder seg masse til, men det er ikke hun som må bære alt sammen. Det har gjort henne godt på mange plan.

“For meg passer Ansgar bibelskole helt perfekt! Ta med Gud på valget, for han vet hva den enkelte trenger og trives best med. Året på bibelskole er et år du utvikler deg så mye som person, så la Gud være med å lede deg!” sier Matilda.

Disippellinjen

Hun går på disippellinjen og i år er de bare fire stykker som tar akkurat denne linjen. Det gjør at de får ekstra mye tid til å stille spørsmål og snakke sammen, og de føler seg både sett og godt ivaretatt. Fra mandag til onsdag er det linjefag, med fokus på personlig utvikling, teamarbeid, kreativ formidling, og fordypning i Bibelen.

På torsdag og fredag er det fellesfag for hele skolen med bibelfag, troslære og bønn og spiritualitet.

Det sosiale på skolen er det hun trives aller best med. Det å kunne henge sammen med de andre elevene på bibelskolen.

De skal på kor-tur og team-tur, og Israelstur har de allerede vært på. På nyåret venter tur til Colombia.

Forskjell på Norge og Finland

Hvordan er det å være i Norge?

“Jeg elsker det også! Jeg har jo bare sett “kristen-Norge” og det du finner her i Norge har vi ikke i Finland. Det er ikke bibelskoler i den grad som det er i Norge. Det at et kirkesamfunn går sammen om å starte en bibelskole, det ser vi ikke i Finland. Samarbeidet på tvers av menigheter om festivaler som for eksempel Get Focused også, finner vi ikke i Finland. “

Hun elsker også det norske landskapet! “Og for en utsikt vi har her! Vi bor jo på en campus som er så nære vannet og vi ser sjøen rett utenfor vinduet vårt. Det er kjempefint! Norge har jo fjell også, og jeg gleder meg til å dra på korturné og teamtur rundt i Norge.”

Noen få praktiske utfordringer har det vært siden hun ikke har norsk mobilnummer, så Vipps får hun ikke brukt, og studentkortet hennes ligger i lommeboken i stedet for på en app. Ellers så har det meste praktiske gått greit.

Åpen for å se hva framtiden bringer

Matilda er finlandssvensk og tilhører de 5 % i Finland som bare snakker svensk. Finsk er hun ikke god på, og kjenner seg allerede nå mer akseptert i Norge enn i deler av Finland.

I Norge snakker jo alle det samme språket også. Det syns hun er deilig.
“Det er så deilig å bare kunne spørre på mitt eget språk når jeg er i butikken og ikke måtte snakke engelsk.

Før jeg kom til Norge har jeg ikke tenkt på at du kan bo i et land hvor alle skjønner hva du sier! Det er så deilig!”

Hun ser ikke bort fra at hun kommer tilbake til Norge en gang senere også. Her er det så mye hun vil oppsøke og finne mer ut av. Hun har sagt til Gud: “Nå gir jeg hele framtiden til deg, så får vi se hva som skjer.”

Artikkelen har vært publisert i Ansgarmagasinet. Les siste nummer av Ansgarmagasinet her.