Fra frisør til legemisjonær i Afrika

Torsdag gjestet Linda Tånevik Ansgarskolen. Linda ble kjent over natten da hun var forlover for kronprinsesse Mette-Marit. Det var et ærefullt oppdrag Linda hadde som forlover i 2001. Dagen etter bryllupet følte hun seg helt tom.
  • Oppturen ble rett og slett en nedtur for meg. Jeg tenkte at Mette-Marit var heldig, som hadde muligheten til å hjelpe andre mennesker, og til å gjøre en forskjell i verden. Jeg begynte å tenke på hva jeg ville med livet, forteller Linda.

Linda er oppvokst med en kristen mor i Kristiansand.

• Jeg hadde ikke noe personlig forhold til kristendom i oppveksten. Det var noe jeg rett og slett var lært opp til, forteller Linda.

Da hun kom i tenårene mistet hun interessen for kristen tro, og det var andre ting som ble mer spennende. Hun likte å gå på byen, og treffe venner.

Utdanning

Linda er utdannet frisør og jobbet på trendy frisørsalonger. Men hun ønsket å gjøre noe annet, og utdannet seg innen akupunktur. Da hun begynte å jobbe etter fullførte studier var det fortsatt noe som manglet i livet.

• Jeg følte ingen glede og tenkte at dette kan jeg ikke gjøre resten av livet. Da begynte jeg å tenke på å følge drømmene mine, forteller Linda.

Drømmen om Afrika

Linda hadde en stor drøm om å reise til Afrika og hjelpe mennesker i nød. Hun gjorde litt research og fant ut at hun enten kunne reise til Afrika som sykepleier eller lege.

• Jeg klarer ikke så mange forskjellige lukter, så da ble valget enkelt. Det ble lege, smiler Linda.

Linda begynte på medisinstudier i Ungarn.

• Det første året var veldig tøft. Studiene var på engelsk, samtidig som medisinstudiet er tøft. Jeg hadde lyst til å gi opp, men jeg følte studiet var et kall. Dessuten så hadde jeg tatt et valg. Dette skulle jeg klare, forteller Linda.

En dag møtte hun tilfeldig Berit Iversen, som står i spissen for «Damer i byen».

• Da jeg spurte Berit hvordan hun hadde det, så fortalte hun meg at hun var så glad i Jesus! Hun sa det så nydelig og naturlig. Berit fortalte meg at hun hadde en bibelgruppe, og spurte om jeg ville være med. Det ble inngangen til min tro, forteller Linda.

Kultursjokk

Da Linda var ferdig med medisinstudiene reiste hun til Mosambik gjennom prosjektet «The Iris Ministry».  Organisasjonen driver både med klinikk, brønn-boring, barnehjem, skole og deler ut mat til barn hver dag.

Den eneste grunnen til at Linda utdannet seg til lege var for å hjelpe fattige i Afrika. Men hun var ikke mentalt forberedt på hva hun møtte der.

• I begynnelsen ble jeg overveldet av all fattigdom og nød. Jeg husker spesielt godt en mor som kom inn med sin 15 år gamle datter som nesten var blind. Hun hadde aids. Men familien visste ingenting om sykdommen, forteller Linda.

Det lave kunnskapsnivået om helse sjokkerte Linda.

• Det er viktig at mennesker vet hvordan de blir smittet, og hvordan viruset angriper kroppen. Da kan de ta et valg basert på kunnskapen de har, forteller Linda.

I dag har Linda hele verden som sin arbeidsplass. Hun er nå hjemme etter å ha vært i Guatemala hvor det var et stort vulkanutbrudd der hundrevis av mennesker døde. Om et par uker går turen videre til USA.

Tekst: Merete Helle Foto: Thomas Vårlid