Gå til innhold

Oppdatering fra turnelivet og slutten på en herlig tur

Det har nok en gang vært dårlige forutsetninger for blogging på turen, med hakkende nett blant Norges vakre fjell og daler på en humpete buss. Så derfor kommer oppdateringa fra Kristiansand, nå når 70 utslitte kropper har fått sin første kveld i egen seng. Men for en tur det har vært! Vi begynner der vi slapp sist:

Onsdag, dag 6: Vi var klare for en fridag i Oslo, og innlosjerte oss på Nesodden, en menighet som ligger en liten ferjetur fra Aker Brygge. Alle var rimelig slitne, så vi var svært takknemlige for å kunne slappe av og kose oss. De fleste tok turen inn til hovedsatden, og nøt storbylivet. Det ble både kafebesøk, shopping og seightseeing. Vi var rimelig fornøyde for å si det sånn! Noen av oss besøkte Trøgstad i Østfold, og var med Linn- Elise på hennes hjemtrakter for å ake på traktordekk med ungdom fra et asylmottak. En utrolig givende og en annerledes opplevelse! Vel tilbake på Nesodden på ettermiddagen, begynte vi jentene å stelle istand til Herrenes aften, en kveld for å ære våre kjekke, flinke gutter. De fikk servert en treretters middag som bestod av pannekaker, hjemmelaget pizzameny og is med skogsbær. Vi kjørte litt underholdning her og der, før det var klart for "Herrenes Poster", som bestod av små stasjoner hvor guttene kunne få massasje, forbønn, kyss på kinnet, og kveldens suksesspost hvor jentene svarte helt ærlig på alle slags spørsmål. Vi håper dere koste dere kjære gutter!

Torsdag, dag 7: Turneens lengste busstur gikk til Stjørdal, utenfor Trondheim. Vi forberedte oss på 8 timer i buss, og stappa i oss reisesyketabletter, og fant fram øreproppene. Etter en lang tur med kun et stopp var vi framme i Stjørdal. Jentene ble droppet av på en liten kristen skole hvor vi skulle sove, og guttene dro rett til Stjørdal Misjonskirke for å stelle istand til Damenes aften. Etter en times dolling og stelling og stulling ble vi skysset bort til kirka hvor vi ble mottatt som stjerner. På menyen stod hjemmelagde vårruller, laks og kyllingfilet og en herlig safarikake. Kvelden gikk over all forventning, med fantastisk dans, sang, parodier, Harlem Shake, One Direction, bare overkropper, før vi ble skjemt bort på ulike poster. Takk til godgutta for tidenes kveld!

Fredag, dag 8: Vi fikk mulighet til å være turister i Trondheim by, og satte oss på bussen tidlig neste morgen. Shopping, seightseeing, og bading på Pirbadet stod på menyen. Himmelen var blå og sola strålte. Vi kunne virkelig ikke fått en bedre dag i den vakre byen. På ettermiddagen bar det tilbake til kirka hvor vi fikk vi servert deilig middag. Menigheten hadde også en egen bokhandel, noe vi syntes var veldig gøy, og de fleste kjøpte med seg masse bøker hjem. Vi gjorde oss klare for kveldens konsert og hadde lydprøve. Etterpå dro de fleste på KRIK-linja på en lokallagstrening, hvor vi tok oss heilt ut på en fotballøkt med de lokale Stjørdalingene. Vanvittig gøy! Salen var fullsatt den kvelden og vi storkoste oss på nok en konsert, nå begynte vi å bli rutinerte for å si det sånn!

Lørdag, dag 9: Neste morgen dro vi videre til fjellbygda Dombås. Vi kjørte en vakker rute innover fjellnorge, og nøt synet av majestetiske, hvite topper og skianlegg langs Oppdal. Vi speida etter troll og moskus, men så dessverre ingen til Syvers store skuffelse. Konserten skulle holdes i en vakker liten kirke, og vi rigga oss til for kvelden. Nå begynte de fleste å bli slitne, vi kjente det i både hals og hode, så en del var ikke med og sang den kvelden. Vi var spente på om det skulle komme folk, men litt etter litt fyltes det opp og vi satte igang. Etterpå var det noen fra et asylmottak som sa at det var den beste kvelden de hadde hatt i Norge siden de kom hit. Gud er stor! Etter konsert kjørte en sliten gjeng videre til et koselig leirsted  for å sove. Her var det både peis og mange dusjer, så det føltes skikkelig luksus, vi lærte virkelig å kjenne på takknemligheten! Dette var vår siste kveld på tur, utrolig rart, trist men samtidig litt deilig, og vi feira siste kvelden med godis og kos.

Søndag, dag 10: Siste dagen var vi klare for vår aller siste konsert i Fredrikstad. En sliten gjeng forlot Dombås til fordel for Plankebyen, med vår egen Hannah som lokal turguide. Der skulle vi holde konsert på Røde Mølle, et nedlagt teater, eller tjater som Syver ville sagt. Vi ble imponert over et utrolig kult lokale med backstage og sminkerom til stor begeistring for jentene. Vi møtte et skikkelig bra opplegg med festpynta møteverter, og forheng som gikk ned da vi begynte å synge. Alle gav alt, og vi storkoste oss. På den siste sangen var også hele Crewet med og sang, pluss alle de andre som hadde vært med på turen og av en eller annen grunn ikke sang(hei Odd Inge). Etter konserten fikk vi nydelige roser fra menigheten, og alle bare: #denfølelsen, nå var det faktisk over! Vi måtte løpe rett ut i bussen for å rekke ferja over fjorden. Vi vinka hadet til Fredrikstad, og satte kursen mot den beste byen av dem alle: Kristiansand.

Tusen takk for en fantastisk tur! Gud velsigne dere rikelig!
-Ingeborg(vikaransatt bloggansvarlig og patriotisk kristiansander)

PS. Vil du se flere bilder fra turneen? Gå inn på Instagram og søk på hashtaggen: #tidagers13. Garantert et bredt og herlig  innhold av hvordan turneen var.

PPS. Vi har fått en del spørsmål fra våre faste lesere om hvordan Sondre Ruberg har hatt det på turne'. Vi kan med glede meddele at han har storkost seg og skulle ønske turneen varte i ti dager til.