Bibelskolens musikkelever fikk en spennende utfordring av Syver i siste skoledag før sommerferien

"Møt opp kl 23.00, ta med deg en sovepose og ha på deg varme klær" var beskjeden musikklassen fikk av lærer Syver på onsdag. Det nærmer seg slutten på Ansgaråret og musikklassen var samlet på lunsj hos vår kjære lærer, der vi ble delt i 6 lag og konkurrerte i alt fra badmington, bowling, boccia og til "kubb". Vi fant ut på den harde måten at konkurranse ikke var ferdig der på gressplenen, men tok oss med ut på tidenes fjelltur natt til torsdag. En natt vi sent vil glemme.
Vi gikk og gikk. Mobiler og klokker lå igjen hjemme. Vi hadde fått streng beskjed om å gå uten. Regndråpene dryppet lett ned på nesa vår fra de høye trærne som ruvet over oss der vi trasket og gikk lengre og lengre inn i skogen og høyere og høyre opp fjellsiden, i kamp mot både mygg og mot padder. Det var mørkt overalt rundt oss, men vi knyttet hender med hverandre og i samlet gjeng gikk vi mot målet (som bare Syver visste hvor var). Øynene våre vendte seg til mørket og vi kom oss til toppen, på tross av at Trine nesten kræsjet i et tre og Jens syns vi alle tedde seg som gamle damer der vi beveget oss sakte fram blant glatte steiner og sleipe røtter.
Vi skulle sove under åpen himmel. På en fjelltopp og i regn. Etter en real nattasang til hver enkelt, diktet der og da av de andre musikkelevene og et par kjeks som nattmat, la vi oss til og sove i soveposene våre uviten om hva klokken egentlig var. To regnbyger, en snorkende lærer, en glødende larve og et par "ABBA"-rop senere våknet vi, våte og noen litt kalde. Vi fikk snart varmen og turen bar nedover igjen. Etter vi hadde "nytt utsikten" på toppen, (Syver lovte oss utsikt like til Danmark men alt vi kunne se var tåke) det bar nedover til varme senger som ropte og skrek etter oss hjemme på Ansgar.
Men det var jammen ikke over enda. Morgenbad ventet og Syver frydet seg der han sto og tok tida på lagene med stoppeklokka si. Vi måtte frakte et lagmedlem på en flytemadrass et stykke ut i vannet og mange sportysjeler var tidlig i vannet denne morgenen. De fleste trodde klokka nærmet seg 9, men når vi kom til bilene var klokken enda ikke blitt 06.00 torsdag morgen.
Etter en varm dusj og en liten høneblund samles musikklassen igjen. En siste konkurranse stod for tur, vi hadde i løpet av det siste døgnet ikke bare vist stå-på-vilje og god sportsånd, men og virkelig fått føle på villmannen mange tviler på at sløve musikere har i seg. Denne vilmannen skulle en gang for alle virkelig få komme fram i rampelyset, der den neste oppgaven var å bygge en flåte. Hvert lag fikk utdelt sag eller øks og på en og en halv time skulle laget bygge en flåte som ikke bare skulle flyte, men også ha to lagmedlemmer oppå seg mens den gjorde det.

6 forskjellige lag førte til 6 forskjellige flåter som skulle ut på vannet. 6 forskjellige måter å synke på rett og slett. 12 våte lagmedlemmer og en lattermild klasse senere kunne vi bekrefte at om vi hadde vært strandet på en øde øy og skulle bygge flåte for å komme oss bort derifra, hadde vi nok vært på øyen enda.

Men å være strandet på en øde øy med en så god gjeng ville nok i bunn og grunn ikke vært det verste som kunne skjedd. Vi hadde tidenes tur, tidenes år egentlig.

Kunne du tenke det et år med Syver? Les mer her- Martine (musikk på bibelskolen)