Ansgar Gospel Choir på Nord-Norge turne

-Joda, det er langt! Men det er verdt det!

Det sier lærer og dirigent for Ansgar Gospel Choir, John Yngvar Syvertsen, som 13.mars legger ut på en over 400 mils turne i Norge. Godt og vel 70 elever og studenter fra Ansgar Bibelskole og Ansgar Teologiske Høyskole i Kristiansand ristes sammen i en dobbeldekker-buss og skal være på veien i 13 dager.

-Korets første konsert er i Misjonskirken i Trondheim 14.mars, sier Syvertsen. Mens tidligere turneer har snudd nesa sørover etter å ha hatt sin nordligste konsert i Trondheim, fortsetter årets turne nordover.

Det er byene Mosjøen, Bodø, Narvik, Tromsø, Harstad, Mo i Rana, Stjørdal og Nesbyen som får besøk av koret som er kjent for sine svingende gospelrytmer, inspirert av svarte kirker i sørstatene i USA.

-Det kommer til å bli slitsomt å bo på luftmadrass i kirker langs turneruten og kjøre i buss i opptil 10 timer daglig. Men vi gleder oss til å dele gospelrytmer med folk i langstrakte Norge, sier kordirigenten.

Tekst: Kjell Pedersen