Bibelskole året endret mye! Så kom Chosen.no

Dere har sikkert sett det. Det nye kule klesmerke som ble lansert på Skjærgårds sommeren 2017, og som nå åpner butikk på Sørlandssenteret. Stilrent og enkelt. Chosen. Her får du høre litt fra gjengen som står bak dette positive initiativet og bidrar til forandring. Vi er stolte av at flere av dem har gått på Ansgarskolen. Samtidig setter vi pris på at ungdommer tar med seg troen videre, og ønsker å skape positive ringvirkninger på arenaene der de er. Jeg tok en prat med Jørgen Tveter om hvordan de fikk ideen til klesmerket Chosen.

Ideen rundt Chosen oppstod faktisk i bilen på vei fra Kristiansand til Grimstad. Vi hadde erfart et manglende tilbud på moderne klær med et kristent budskap, og følte det var på høy tid at noen gjorde noe med dette. Det startet først som et flåsete forslag siden ingen av oss har noe form for motekunnskap. Det ble flere runder med ”brainstorming”, og da bønnene ble besvart fant vi ut at dette var noe vi ønsket å satse på, sier Jørgen.

– Etter et totalt mislykket forsøk på å selv være designere, fant vi ut av at vi trengte hjelp! Førstemann inn ble visjo- næren og iverksetteren Johan Skretting (Ansgar bibelskole 15/16), så designeren Siv Elin Skoglund (Ansgar bibelskole 14/15) og så fikk vi kontakt med en etablert klesfabrikk gjennom mentor Tony Gulbrandsen. Alt syntes å falle på plass, og det har det gjort gang på gang også siden. Reisen har så langt vært et eventyr, og vi gleder oss til fortsettelsen, forteller Jørgen.

– Dere har et misjonalt fokus, hvorfor ønsker dere det?
– Som bedrift ønsker vi å være rause, og gir derfor mat i en uke til et underernært barn i Bangladesh pr solgte plagg. Dette er motivasjonen vår. Vi ønsker å gjøre en forskjell. Vi vil være et klesmerke som tar vare på de svakeste i samfunnet. Til nå har vi gitt penger til et etablert ernæringsprogram gjennom Ungdom i Oppdrag Dhaka, hovedstaden i Bangladesh, ikke langt fra der plaggene produseres. Her har de også god oppfølging av barna, sier Jørgen.

– Hvorfor valgte dere navnet «Chosen»?

– Etter mye frem og tilbake med mange navnforslag falt valget til slutt på Chosen. Vi ble enige om at dette ordet var beskrivende for vårt budskap og det vi tror på, samtidig som det er kort og fengende. For oss betyr Chosen (utvalgt) blant annet det motsatte av å bli satt til side. Det å bli satt til side og ikke føle at man strekker til er noe de fleste føler på i løpet av livet. Vi ønsker å kommunisere at alle er elsket akkurat slik de er, og at livene deres har en hensikt, forteller Jørgen.

– Hvor går veien videre?

– Veien videre er som en uskrevet bok. Vi er åpne for det meste. Vi har planer om nye kolleksjoner, og vi kommer nok til å være på diverse stands, og i nettbutikk i tiden fremover. Vi har også åpnet øynene for det internasjonale markedet med USA i spissen, hvor spennende samtaler allerede har oppstått. Planen er å lansere i USA innen første halvdel av 2018, noe som kommer til å bli spennende! Vi får se hvor dette bærer og hvor Gud leder.

Teks: Martine Akselsen