Påske - kun en familietid eller også en viktig høytid?

Hva vil det si å feire påske for deg? Er det rolig dager på hytta, skiturer på heia og peiskos med påskekrim? Eller betyr den noe mer?

For min egen del har påsken lenge vært som en hvilken som helst annen hverdag, jeg har i mange år jobbet i påsken og derfor heller ikke tenkt så mye over hva påsken egentlig betyr. Men de siste 2 årene etter jeg startet som student på Ansgarskolen, har jeg fått mer tid til å tenke over hva påsken egentlig betyr. Det er mer enn hytte, spill, grilling, skiturer og kos med venner og familie. Det er faktisk den tiden Jesus døde på korset og stod opp igjen etter 3 dager, har du tenkt noe over det selv i det siste?

Påske kommer i fra ordet pesach, som er den jødiske påskehøytiden. Pesach betyr "å gå forbi" og stammer fra jødenes utvandring fra fangenskapet i Egypt. Når Moses ble kalt av Gud til å føre folket ut fra Egypt, så nektet Farao han å la de gå. For å vise at Gud mente det seriøst så sendte han 10 landeplager mot Egypt for å overbevise Farao om å la folket gå. Den 10 landeplagen var dødsengelen, alle de førstefødte skulle drepes. For at Guds folk, jødene skulle få slippe unna, gav Gud beskjed til Moses om at de skulle slakte et lam og stryke blodet fra lammet på dørstokkene. På denne måten skulle dødsengelen vite at dette huset kunne paseres.

Offerlammet den gangen er et bilde på Jesus og det Jesus gjorde på korset for oss. Blodet fra lammet reddet Guds folk fra dødsengelen og det er det samme Jesus gjorde for deg og meg. Når Jesus døde på korset offret han seg selv, slik at vi skal få muligheten til å få et evig liv når vi tar han i mot som vår frelser.

the-passion-of-the-christ-vs-judas-priest-a-comparative-essay-d5732cf0-0fa8-42be-9bc5-719ff3c1d881

Dette er kort fortalt hva påsken egentlig handler om, så spørsmålet mitt på nytt nå er hva betyr egentlig påsken for deg?

Jeg utfordrer dere til å tenke litt over dette de neste dagene og ønsker dere samtidig en riktig så god påskefeiring

Tekst: Espen Johansen
Kommunikasjonsmedarbeider Ansgarskolen