Stor reunion på Ansgarskolen

Lørdag 16. juni var 150 tidligere elever, studenter og ansatte samlet til alumnitreff på Ansgarskolen for å mimre. Stemningen var god i fellesskapet rundt det vi alle deler – felles skolebakgrunn og felles tro. Det ble også markert at det er 30 år siden skolen flyttet fra Oslo til Kristiansand.

Programmet for dagen var variert, og både høytidelig og humørfylt.

Tidligere rektor Bjørn Øyvind Fjeld fortalte historien rundt flyttingen, fra visjon til ferdigattest. Han var generalsekretær i Misjonskirken Norge (skolens eier) da skolen flyttet til Kristiansand i 1988. Han tok senere over som rektor fra 1997-2007.

At motstanden var sterk mot å flytte var det ingen tvil om. Men med hardt arbeid og mye bønn falt brikkene plutselig uvanlig raskt på plass. Søknader gikk gjennom, og salgssummen fra Vettakollen (Ansgarskolen i Oslo) ble 10 millioner høyere enn beregnet, mensbyggekostnadene i Kristiansand ble lavere enn beregnet. Samtidig ble store gaver gitt skolen i denne perioden. Det har gitt skolen en unik mulighet til å vokse videre. I dag har skolen vokst seg mye større en vi hadde turt å håpe på.

Syver (John Yngvar Syvertsen) som har jobbet ved skolen i 25 år tok oss gjennom en musikalsk reise de siste 30 årene. Sveinung Lorensen delte flere historier fra sin tid rektor ved skolen, mest om hvordan litt for ivrige og kreative studenter kunne sette både skole, medstudenter og ansatte i utfordrende situasjoner. Men raushet var alltid en nøkkel, sa Sveinung med et stort smil.

Hallvard Hagelia (ansatt) holdt festtale, og Torbjørg Oline Nyli (tidligere student) en bevegende andakt.

Før det ble grillfest utover kvelden, fikk alle oppleve en stemningsfull konsert i kapellet. Der sang Sunniva Eid og Maria Grün, med tonefølge av musikerne Kjell Tore Myre og Kim Ervik, alle tidligere elever og studenter.

Ansgarkapellet, som denne høsten feirer 10-års jubileum, har en spesiell plass i skolens historie. Kapellet ble tegnet og utsmykket av kunstneren Kjell Nupen som hadde bosted på Hånes. Hans ønske var at kapellet skulle være åpent for alle og at det skulle være et rom for stillhet, undring og endring. Det passer skolen på å ivareta.

Fire tidligere rektorer var tilstede sammen med nåværende rektor Ingunn Folkestad Breistein. Breistein gjorde oppmerksom på til at skolen nå, ti år etter forrige utvidelse, igjen må utvide. I 1988 drømte man om å ha 500 elever og studenter på campus. I høst vil vi passere 400 med god margin, så i løpet av de to neste årene vil det nok bli hektisk byggeaktivitet for å imøtekomme behovene til alle studentene, med fokus på læringsareal og fellesarealer.

Men fortsatt er Ansgarskolen et miljø der elever og lærere kommer tett på hverandre og skaper læring og minner for livet. Det kom tydelig fram i fortellingene fra tidligere studenter og elever gjennom dagen at tida på Ansgarskolen har vært avgjørende i manges liv. Og sånn skal det være, understreker rektor Breistein: - Hos oss er du mer enn et navn.

Tekst og foto: Thomas Vårlid