Elev på Ansgar bibelskole gav ut kokebok

Skrevet av Ann-Christin Østerberg, informasjonsrådgiver

Påfyll- med bok og bibelskole

Rebekka Magerholm er fra Skodje utenfor Ålesund og har gått på Krik-linjen på Ansgar bibelskole i skoleåret 2022/2023.
En av grunnene til at hun valgte Ansgar var både p.g.a. Krik-linjen men også fordi studentboligene ga henne mulighet til å lage sin egen mat! For matinteressen er viktig for Rebekka. Så viktig at hun har gitt ut sin egen kokebok.

Gitt ut egen kokebok

Ideen fikk hun da hun gikk mediespesialiserende på videregående, Akademiet i Ålesund.
Der fikk hun mulighet til å jobbe med et eget prosjekt over lengere tid.

«Jeg visste at jeg hadde lyst til å lage noe med foto og design, kombinert med at jeg er veldig glad i mat!»sier Rebekka.
Hun var innom både podkast og andre prosjekter innenfor grafisk design, men landet på at hun ville lage sin egen kokebok. Gjennom det prosjektet kunne hun få jobbe med både sin interesse for foto, grafisk design og mat. Hun fikk også tidlig muligheten til å samarbeide med et grafisk designbyrå.

Påfyll

Boken heter Påfyll.
Tittelen handler først og fremst om at kroppen trenger påfyll i form av næring og energi. Samtidig er det påfyll mentalt sett også, når man spiser fargerik og næringsrik mat som koppen trenger, utdyper hun. Forskning viser også at når man fyller kroppen sin med næringsrik mat, vil man også få det bedre mentalt.

Boken ble trykket og gitt ut, og i løpet av året på Ansgar har det blitt nødvendig å trykke opp et nytt opplag av kokeboken.

boken_pafyll

Havregrøt og dobbel espresso

Mange av oppskriftene er hennes egne, eller egne varianter av andres grunnoppskrifter.

Havregrøtoppskriften er noe hun har jobbet med over lang tid og er absolutt en av hennes favoritter. Kreativiteten hennes blomstrer best utover kvelden når hun egentlig skal sove, og gjerne etter en dobbel espresso. Som mattips til fattige studenter anbefaler hun baking. Eltefri og langtidsheving av deig gjør hun mye. Sett deigen kvelden før, og bak den ut på morgenen etter, er hennes tips!

Hvordan har året på Ansgar vært?

«Jeg har lært mye om meg selv som jeg ikke visste om», sier Rebekka.

Hun er alltid vært trygg i seg selv. Hun er bevisst på at hun er introvert og trenger å sette av tid til å være for seg selv. Gjennom året har hun fått kjenne på egne grenser og utfordringer, men året har gitt henne mange muligheter til å finne sin egen vei gjennom. Fra å komme fra et lite kristent miljø, har hun nå både gjennom Krussen og gjennom året som elev på bibelskolen fått et godt og større miljø av kristne medelever. Det er noe hun virkelig vil prioritere framover i studenttiden også. I forhold til troen, har den blitt stødigere.

«Det er mange valg som skal tas i denne fasen av livet, så det å vite at det er en som har kontroll, gir en stor trygghet i livet!»

Artikkelen har vært publisert i Ansgarmagasinet. Les siste nummer av Ansgarmagasinet her.