I Paulus sine fotspor

Tekst: Terje Watne
Foto: Lasse Eid

Årets fellestur gikk til Hellas 15.- 22. april. Klokken er 0400 mandag morgen og 50 forventningsfulle elever og ansatte setter seg på bussen for å følge i apostelen Paulus sine fotspor for noen dager. Vi ankommer flyplassen i Tessaloniki på kvelden samme dag. Vi rekker middag og frislepp for å se Tessaloniki by night før kvelden er omme.

099a8628

Neste dag starter i Tessaloniki. Vi får en sightseeing i byen før vi har samling og minnes årsaken til at Paulus kom til Europa og Makedonia – nemlig et syn om natten. Ledet av DHÅ. Bibelen forteller oss at flere mennesker kom til tro i Tessaloniki, men Paulus møtte også mye motstand av pøbelen i byen. Videre gikk turen til Berøa hvor Paulus møtte både velvilje, men også motstand.

099a8298Ved bønnestedet i Filippi. Terje Watne underviser om hva som skjedde her utifra bibelteksten i Aposplenesgjerninger 16, 13-15.

Dag tre reiste vi til Filippi og bønnestedet der den første ble frelst etter turen over til Europa, nemlig Lydia og hele hennes hus. Ikke langt fra bønnestedet var stedet der Paulus og Silas ble fengslet. Vi hadde samling med bønn og lovsang, og mintes hva Paulus og Silas gjorde i fengselet: De sang lovsang og bad til Gud, med den følge at fangevokteren ble frelst. Også i Filippi møtte Paulus mye motstand.

skjermbilde-2024-06-10-kl.-11.42.09

Noe av høydepunktet på turen var nok Aten. Her var vi på Akropolis og på Areopagos.

hellas---athen-panorama-abs-andakt

En sterk opplevelse å være på Areopagos og der minnes Paulus frimodighet i møte med hellenismen, templer og avguder. Det de tilbad uten å kjenne, det forkynte han dem, og mennesker tok imot budskapet om Jesus. Vi hadde andakt, bønn og lovsang på Areopagos, midt blant alle andre turistene som var der. (mange!) Det var «magisk». Det var atmosfære. Noen av de rundt oss stod og lyttet, noen lurte nok litt på hva vi drev med, noen sang med, andre løftet sine hender og priste Gud sammen med oss på hvert sitt språk.

099a8491

De siste dagene hadde vi i Korint. Vi mintes Paulus ankomst der, storbyen, stedet som var beryktet og kjent for sin umoral og utsvevende liv, og der en menighet vokste frem. Heller ikke der, uten at Paulus møtte motstand, men det var også her at Gud på nytt åpenbarte seg i et syn på natten med tiltale til Paulus om at han ikke skulle være redd. Her endte vår reise med et par dager med sol og varme.

Noen korte refleksjoner

Paulus ble i et syn ledet til Makedonia av DHÅ. Vi har kanskje lett for å tenke at når Ånden leder så går alt helt uproblematisk i livet. Så var ikke tilfelle med Paulus. Han hadde mange oppturer og fikk se mennesker frelst , men det var ikke uten kamp og motstand, til og med fengsel. Noe å reflektere over. Gud vet å oppmuntre og bekrefte kall og tjeneste i livet i rette tid. Paulus fikk det i Korint. Evangeliets kraft er stor. Det ble vi kraftig minnet på, ikke minst i Aten og Paulus sitt møte med datidens «livssynstorg» der religion og filosofi ble diskutert.  Jeg fikk en fornyet tro på evangeliet som Guds kraft til frelse.

099a8681-2

Det er store avstander mellom byene. Når vi leser at Paulus kom til Korint fra Aten tenker vi kanskje at det var en naboby like ved. Vi kjørte buss i flere timer! Hele reiseruten til Paulus var lang og strabasiøs. Alt hva den mannen orket for Guds rike, i bare reisetid. Bibellesningen får et helt annet perspektiv når en har vært på stedene som omtales i Bibelen. Det være seg Israel eller Hellas. Et must for elever, studenter og pastorer!

1_gruppebilde-filippi

Bibelskoleelevene som var med på Hellasturen våren 2024!