New Orleans, we made it!

Midt på USAs sørkyst ligger New Orleans. Et stort, flatt område med 390.000 innbyggere, full av spennende kultur og ikke minst: Mange kirker. Hvert år tar Syver med seg musikklassen og crewklassen til storbyen for å oppleve den sorte gospelen. I fjor fikk han ikke mulighet til å dra på grunn av korona og det gjorde nok turen i år ekstra spesiell.

"For meg er dette som å komme hjem og siden vi ikke kunne dra i fjor ble det veldig lenge "hjemmefra". Det var deilig å endelig være tilbake i min andre hjemby," sier Syver engasjert.

bilde-1-syver
Syver og Tyronne Foster i kirken St. Joan of Arc etter gudstjeneste

I løpet av oppholdet har elevene fått delta på gudstjenester i flere forskjellige kirker der de også opptrer med sine sanger fra Ansgar gospelkor. Syver forteller: "Det er deilig å synge gospelen der hvor den kommer fra. Selv med vår "hvite", lyse korklang visker gospelen ut forskjell på hudfarge, nasjonalitet og kultur. Felleskapet blir fantastisk og vi bygger relasjoner."

bilde-2-av-folk-som-synger
Magisk gospelstemning i Abundant Life Tabernacle

Elevene har også besøkt en plantasje der de lærer mer om hvordan slaveriet i USA utartet seg. Roadtrip til Baton Rouge og Bay Saint Louis har også stått på programmet. Elevene har også vært på kino, piknik i byparken, og litt shopping. Downtown New Orleans har mye spennende å by på og området French Quarter er ekstra spesielt med sin gammeldagse franske byggestil. Det mest kjente gaten her er Bourbon Street hvor det er mange spillesteder med live-musikk og mye som skjer. Elevene besøkte denne gaten både på dagtid og kveldstid. Men viktigst av alt for Syver er det at elevene virkelig får opplevd den sorte gospelen og kommer tett på deres tro og kultur.

bilde-3-av-elever
Selfie time!

Koronaen har ikke helt sluppet taket på New Orleans heller, men det påvirket ikke turen altfor mye. "Neste år er nok byen helt tilbake til normalen og det er vi takknemlige for. Det skal bli deilig å komme hjem igjen", sier Syver med et stort smil om munnen.

bilde-4-av-kor
Bilde fra korets første konsert i Good Hope Baptist Church