Opplevelsesrik tur til Colombia

«Wow! For en opplevelse! Gud er god. Gud er trofast. Det han har startet vil han ta vare på og fullføre. Hvis du trenger bevis for det - DRA PÅ MISJONSTUR!» Erlend Røyseland, bibelskoleelev

Elevene fra disippellinja og danselinja ved Ansgar bibelskole har vært på en uforglemmelig tur til Colombia. På agendaen sto besøk til ulike menigheter og skoler hvor det colombianske misjonsforbundet driver sosialt arbeid.

Det gjorde sterkt inntrykk på mange å møte barn og unge på barnehager, skoler, skolefritids, barnehjem og i et ungdomsfengsel. Det var imponerende å treffe de dyktige lærerne og lederne som arbeidet ved de ulike institusjonene.

Turen til Colombia gir også bibelskoleelevene mulighet til å praktisere det de har lært ved å delta med andakter, drama og dans.

colombia-disippel-erlend-roiseland
Erlend Røiseland

Mange sterke inntrykk
En av elevene som var med på turen er Erlend Røyseland. Han kommer hjem med mange inntrykk:

«Vi besøkte skoler, menigheter, barnehjem og institusjoner hvor det var mennesker som virkelig brant for Jesus og andre mennesker. De ansatte gjør alt for at barna skal ha en trygg plass å komme til. De ofrer gjerne lønnen for å få det til å fungere. For ungene betyr dette alt. De gir dem glede og håp i en ellers vanskelig situasjon. Det å se hvor naturlig og viktig Jesus og Guds ord er for dem, var helt fantastisk. Det er lyset for dem som de er helt avhengige av for å klare seg i mørket»

Livsglede og stødig tro
De står stødig midt i vanskelige livssituasjoner hvor også troen blir satt på hard prøve hver eneste dag tro. Han syns også at gudstjenestene var helt «magiske» og en fest fra begynnelse til slutt. Erlend mener at her har vi trauste nordmenn mye å lære av våre colombianske venner. Som en gest til de som var på besøk hadde et lokalt lovsangsteam lært seg en av sangene på norsk.

colombia-disippel-bogota
Bogota
Bucketliste og fotballkamp
De fikk også vært med på en lokal fotballkamp i Bogata. Selv om det nok var heiagjengen på tribunen som sto for kampens beste innsats, var det en utrolig opplevelse å få være med på en fotballkamp i Sør-Amerika. Dette er noe han virkelig hadde lyst til å få med seg og som han nå kan krysse av på bucketlisten sin.

Tar misjonsbefalingen på alvor
Hele turen ble ledet av linjeleder Odd Inge Elemy, med god hjelp av Jon-Arne Hoppestad fra Misjonskirken Norge og Gordon Valen fra Ansgar høyskole.

I tillegg møtte de Marie Igland og Marcus Vindenes som er Misjonskirken Norges volontører, og prosjektleder Naomi Curwen i Misjonskirken Norge.

colombia-2022-disippel-4
God stemning og nye vennskap på Colombiaturen