Reisebrev Israel
Tekst: Elisabeth Tveter Jacobsen
Foto: Rebekka Magerholm og Maria Vik

“Å få være i Getsemane er en av de fineste opplevelsene jeg hadde på turen, å få være der Jesus trolig brukte noen av sine siste timer.” Elisabeth Tveter Jacobsen

22. september reiste hele Ansgar Bibelskole på tur til Israel. Vi hadde mye på programmet, og vi gledet oss veldig til alt vi skulle få oppleve. Både lærere og elever hadde store forventninger.

Etter over 20 timers reise var vi fremme på hotellet Ohalo Manor ved Genesaretsjøen i Israel.

Den første dagen hadde vi en rolig start, noe jeg tror vi alle trengte etter den lange reisen. En av de første tingene vi gjorde var å besøke Nazareth Village. Nazareth Village er en type museum, utendørs, som viser hvordan det kunne ha vært på Jesu tid. Det var veldig spennende å kunne besøke denne plassen, for å få et større innblikk i hvordan hverdagen kanskje var da Jesus levde. Senere den dagen var vi ved noen varme kilder, hvor vi badet og koste oss.

Dagen etter var en innholdsrik dag, hvor vi blant annet var innom Golanhøyden, Mensa Christi og Kapernaum. Vi var også på båttur på Genesaretsjøen, der vi sang, danset og koste oss. Noe annet jeg husker godt fra denne dagen var da vi besøkte stedet der Jesus holdt Bergprekenen. Det er noe spesielt ved det å kunne gå de samme plassene Jesus selv har gått.

Søndag morgen reiste vi tidlig fra hotellet og satte kursen mot Jerusalem. Først var vi på Masada, som var en stor opplevelse. Noe jeg synes var ekstra spennende her var hvordan landskapet er så annerledes enn det vi er vant med i Norge. Der er mye ørken og steiner, som er stor kontrast til naturen i Norge. Dette merket vi også mye til da vi var på kameltur senere denne dagen. Deretter kjørte vi ned til Dødehavet, som ligger ca. 400 meter under havets nivå. Å bade i Dødehavet var en helt unik opplevelse. Vi fløt i vannet, og noen hadde til og med bibelen med seg i vannet.

I Getsemane og Betlehem

Mot kvelden ankom vi det nye hotellet vi skulle sove på, Prima Park Hotel, i Jerusalem. Mandag morgen reiste vi først til Oljeberget. Derfra gikk vi ned til Getsemane.
Getsemane var en veldig fin hage og der brukte vi god tid til både lovsang og andakt, og til å sitte å lese bibelen, be og det vi selv måtte ønske. Dette er en av de fineste opplevelsene jeg hadde på turen, å få være der Jesus trolig brukte noen av sine siste timer.

Vi reiste til Betlehem på tirsdag, der vi blant annet fikk se Hyrdemarkene og Fødselskirken, hvor Jesus ble født. På kvelden fikk vi høre fra en Jesus-troende jøde, og hvordan det er for dem å leve i Israel i dag. En av de siste stedene vi besøkte var Gordons Golgata. Her fikk vi se hvordan graven kan ha sett ut, og hvor Jesus kanskje ble korsfestet. Jeg synes dette var en veldig fin plass å besøke. Det var virkningsfullt å så visuelt kunne se for seg hvordan det kan ha sett ut da det skjedde.

Hele turen var en veldig spesiell opplevelse. Jeg føler meg veldig heldig som har fått reise til Israel med en så fin gjeng. Vi var der bare én uke, men det var en innholdsrik uke. Vi opplevde utrolig mye spennende. Dagene var lange, men utrolig interessante, og vi har spist mye god mat og hatt det utrolig kjekt sammen. Turen stod virkelig til forventningene.

Artikkelen har vært publisert i Ansgarmagasinet. Les siste nummer av Ansgarmagasinet her.