Velger kortreist - bibelskole i hjembyen

Skrevet av Ann-Christin Østerberg, informasjonsrådgiver

Disse ni jentene kommer alle fra Kristiansandsområdet og har valgt å gå på bibelskole i hjembyen.

Familie, venner og lokalkirke

Felles for flere av dem er at de trives så godt i Kristiansand at de har lyst til å bli værende i byen. Mange er også engasjert i ungdomsarbeidet i sin lokale kirke.

Det å kunne få være nære både familie, venner, kjærester og kirke betyr mye.

Flere har også hørt mye godt om bibelskolen via ungdomsledere og ungdomsarbeidet, så når det var tid til å velge skole etter videregående, var Ansgar bibelskole et lett valg.

Malin Maasbach, Malin Bjoraa, Tomine Tønnessen og Vilde Føreland kommer fra Ytre Randesund misjonskirke, og Emma Vårdal og Hannah Foss fra Randesund misjonskirke. Mikala Holvik tilhører Flekkerøy kirke, mens Lisa Axelsen og Kaia Gjertsen er fra Songdalen frikirke hvor Kaia også jobber i ungdomsarbeidet. Hun hadde et veldig bra inntrykk av Ansgar bibelskole og ønsket derfor å kombinere bibelskolen med jobben i ungdomsarbeidet.

Åtte av dem bor også på skolen, og tenker ikke til daglig så mye over at de fortsatt er i hjembyen. Det oppleves både nytt men samtidig trygt å ha hjemmet i nærheten.

“Man kommer inn i “bibelskole-boblen” og blir kjent med mange nye mennesker her på skolen. Vi drar jo ikke hjem i helgene, men er sammen med de andre elevene på skolen”, sier Tomine Tønnessen.

Mikala Holvik derimot har vært to år i forsvar i Bergen, og når hun først flyttet hjem igjen til Kristiansand, ville hun bo hjemme. Det syns hun fungerer godt. Hun er på skolen på dagen og får vært sammen med familie og venner noen kvelder og helger.

Bibelskole kontra folkehøyskole

Flere av dem var også inne på å begynne på folkehøyskole, men inntrykket var at der er det mye gøy og moro og litt leirfølelse hele tiden, mens de selv hadde et behov for å få litt mer fordypelse i Bibelen og troen. Det får de på bibelskolen.

De går alle KRIK-linjen som betyr at de har tre dager med KRIK, hvor de starter dagen med andakt og bønn, og to dager med fellesfag hvor de får undervisning om Bibelen og troen. De liker kombinasjonen av sport og Bibel!

Fellesskap og venner

De syns også det er fint at de som går her har mange av de samme verdiene. Det viser seg at flere som har gått på bibelskolen også blir værende i byen etter bibelskoleåret når de fortsetter med nye studier. Ved å gå her får de venner også for den neste studiefasen.

Lisa Axelsen har tenkt på Ansgar siden ungdomskolen. Hun hadde en kusine som også var miljøarbeider i fjor. Hun ønsket helt klart bibelskole istedenfor folkehøyskole nettopp med tanke på relasjoner og mennesker. “Du får flere som deler de samme verdier og den samme troen når du går på bibelskole”, sier Lisa.

Man blir veldig godt kjent gjennom et år på bibelskolen og for mange blir dette året også starten på livslange vennskap.

Vil dere anbefale folk å gå på Ansgar bibelskole?

JA! Svarer de unisont.

“Jeg kom rett fra forsvaret og syns det var utrolig deilig å komme til et miljø hvor det er mange kristne. Det kjennes trygt og godt ut“, sier Mikala.

Ansgar bibelskole er også internatskole, som gjør at de flytter hjemmefra og inn på skolen. Det oppleves som nytt og spennende samtidig som det er nært hjem og familie.

“Det er mange som ville bli i Kristiansand, men for meg det det ikke sånn at jeg måtte bli her. Hovedgrunnen til at jeg valgte Ansgar bibelskole var at jeg har hørt mye om at dette er en bra bibelskole, og det er derfor jeg har lyst til å gå her”, avslutter Hannah Vårlid Foss.

Bildetekst:

• Fra venstre bak: Kaia Gjertsen, Tomine Tønnessen, Emma Vårdal, Malin Maasbach, Lisa Axelsen, Mikala Holvik
  • Fra venstre foran: Vilde Føreland, Malin Bjoraa, Hannah Vårlid Foss

Artikkelen har vært publisert i Ansgarmagasinet. Les siste nummer av Ansgarmagasinet her.